Islam
adalah agama rahmat untuk seluruh alam. Islam tidak dimonopoli oleh
satu-satu bangsa dan ia juga mengenepikan mana-mana bangsa daripada
menerimanya. Sungguhpun Rasulullah Salla Allahu 'Alayhi Wa Sallam berbangsa Arab, namun sejak
hari Islam tersebar ia telah diterima oleh manusia berbilang bangsa dari
seluruh pelosok dunia. Umat Islam dituntut menyebarkan Islam agar dapat
dianuti dan diterima oleh manusia sejagat.
Umat Islam adalah bersaudara tidak kira di mana dia berada. Umat Islam diikat jiwanya antara satu sama lain melalui kalimah syahadatain. Ikatan
ini melangkaui semua jenis ikatan persaudaraan. Namun itu bukan bererti
Islam menafikan pertalian darah dan keturunan. Dari sudut kemanusiaan,
seseorang yang memeluk Islam tidak putus hubungan kekeluargaan dengan
saudara maranya yang masih belum Islam lebih-lebih lagi ibu dan bapanya.
Masih ada tanggungjawab kekeluargaan yang perlu dilunaskan selama mana
ia tidak bertentangan dengan ajaran Islam. Inilah intipati ajaran yang terkandung di dalam firman ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala:
Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan dengan-KU sesuatu yang engkau - dengan fikiran sihatmu - tidak mengetahui sungguh adanya, maka janganlah engkau taat kepada mereka dan bergaullah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik. Dan turutlah jalan orang-orang yang rujuk kembali kepada-KU (dengan tauhid dan amal-amal yang salih). Kemudian kepada AKU lah tempat kembali kamu semuanya, maka AKU akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan.
(Surah Luqman: 15)
Islam
di Malaysia sering dikaitkan dengan bangsa Melayu. Takrif ‘Melayu’ menurut
perlembagaan Malaysia sendiri, turut memasukkan unsur agama Islam sebagai
anutan bangsa Melayu. Namun begitu kemasukan orang-orang bukan Melayu ke dalam
agama Islam di Malaysia bukanlah perkara baru. Justeru tanggapan sebilangan
manusia yang menghadkan Islam hanya kepada Melayu adalah tidak tepat,
bercanggah dengan sifat Islam yang universal. Ia juga bercanggah dengan
realiti. Istilah ‘masuk Melayu’ sering dikaitkan dengan mereka yang memeluk
agama Islam. Ini menimbulkan perasaan kurang senang sebahagian masyarakat bukan
Melayu dan juga mengakibatkan salah tangapan di kalangan umat Islam Melayu
sendiri.
Antara
isu yang berkaitan dengan ‘masuk Melayu’ ialah perubahan pada budaya, cara
hidup dan berpakaian serta adat resam. Ini membawa tanggapan bahawa apabila
seseorang itu memeluk Islam atau ‘masuk Melayu’ bermakna dia mestilah mengorbankan
segala-galanya termasuk hubungan kekeluargaan. Akibat buruk daripada salah
faham ini, masyarakat bukan Melayu sangat bimbang dan takut jika ada di
kalangan keluarga mereka yang memeluk Islam. Kebimbangannya ialah kalau-kalau
ahli keluarga tersebut akan ‘membuang’ keluarga yang sekian lama menyayanginya
semata-mata agama yang baru dianutinya.
Fenomena
ini mungkin cuba dinafikan oleh sebilangan orang. Tetapi perasaan itu memang
wujud lebih-lebih lagi mereka yang memeluk Islam menukar nama asal mereka
kepada nama baru yang bersifat ‘Melayu’. Lebih menakutkan apabila nama bapa
kandung yang memeliharanya semasa kecil, membiayai kehidupan dan pelajarannya
juga turut diubah kepada nama baru yang tiada kena mengena dengan dirinya.
Seorang muallaf lazimnya akan menukarkan namanya kepada nama baru dan
di‘bin’kan kepada Abdullah. Rata-rata saudara baru menerima tekanan
daripada keluarga akibat tindakan menukar nama bapa mereka kepada Abdullah.
Siapa Abdullah? Kenapa Abdullah?
Bagi
pihak keluarga pula mereka merasakan bahawa saudara mereka yang baru memeluk
Islam tu telah membuang keluarga kerana menukar nama bapa kepada nama seseorang
yang tidak dikenali. Oleh itu, dia wajar dibuang dari keluarga dan tidak layak
mengunjungi ibu bapa dan keluarganya lagi. Inlah dilema yang dihadapi oleh
ramai saudara baru sejak sekian lama. Mungkin ada di kalangan saudara baru yang
dapat menjelaskan kepada keluarga bahawa ‘Abdullah’ bermaksud ‘Hamba ALLAH’ dan
hamba ALLAH yang dimaksudkan ialah bapanya. Namun ketakutan banyak keluarga
asal saudara baru berhubung hal ini tidak dapat dinafikan lagi.
Oleh itu, entry kali ini cuba menyingkap
tentang isu ini, sejauhmana perbuatan menukar nama bapa bagi saudara baru itu
menepati kehendak nas-nas syarak.
Memeluk Islam
Para sarjana Islam menetapkan bahawa Islam dan iman
adalah keyakinan di hati, penuturan lisan dan amalan anggota tubuh. Memeluk
Islam memerlukan kepada pengucapan dua kalimah syahadah dan berlepas diri
daripada sebarang keyakinan dan amalan yang bertentangan dengan Islam. Tidak
disyaratkan untuk mengucap dua kalimah syahadah di dalam Bahasa Arab,
sebaliknya ia boleh dilakukan di dalam mana-mana bahasa yang difahami oleh
penuturnya.
Setiap ‘urf dan bangsa di dunia ini
mempunyai nama yang digunakan untuk dikenali. Perbuatan mensyaratkan orang yang
memeluk Islam menukar kepada nama Arab atau ‘Melayu’ memerlukan kepada dalil. Ini kerana kaedah asal dalam
syariat ini ialah sebarang penetapan syarat atau hukum mestilah didirikan di
atas dalil, jika tidak dibimbangi ia termasuk di dalam perbuatan taqawwul ke
atas ALLAH Subhanahu Wa Ta’ala sesuatu
yang tidak DIA firmankan. ALLAH melarang perbuatan ini dengan firman-NYA:
Dan janganlah kamu berdusta dengan sebab apa yang
disifatkan oleh lidah kamu: "Ini halal dan ini haram", untuk
mengada-adakan sesuatu yang dusta terhadap Allah tidak akan berjaya.
(Surah An-Nahl: 116)
Justeru itu apa yang perlu dilakukan ialah meneliti
nas-nas syarak berhubung penukaran nama, bukan sekadar kebiasaan, rasa-rasa
ataupun ‘cakap-cakap orang’.
Kepentingan Nama
Nama adalah pengenalan bagi seorang manusia. Seseorang
itu akan dipanggil dan dikenali melalui namanya. Urusan kehidupan dunia ini
menuntut setiap manusia agar mempunyai nama, justeru semua tamadun manusia
menggunakan nama sebagai pengenalan diri. Di dalam Islam nama bukan sahaja
digunakan untuk urusan di dunia bahkan nama juga akan dipanggil di
akhirat kelak. Rasulullah Salla
Allahu 'Alayhi Wa Sallam bersabda:
إِنَّكُم
تُدعَونَ يَومَ القِيَامَةِ بِأَسمَائِكُم وَأَسمَاءِ آبَائِكُم، فَأَحسِنُوا
أَسمَاءَكُم
“Sesungguhnya kamu semua akan dipanggil pada Hari Kiamat dengan
nama kamu dan nama bapa-bapa kamu, oleh itu perelokkanlah nama-nama kamu”.
(H.R Abu Daud)
Hadith ini jelas menunjukkan bahawa manusia akan
dipanggil dengan namanya dan ber’bin’kan bapanya. Ia juga menjelaskan arahan
nabi Salla Allahu 'Alayhi Wa Sallam agar
mengelokkan nama sendiri (tetapi kenapa pula tidak diarahkan untuk mengelokkan
nama bapa?).
Walaupun hadith ini dida‘ifkan oleh muhaddithin
seperti Abu Daud, al-Hafiz Ibn Hajar, al-Munziri dan al-Albani, namun
maksud hadith ini tergambar di dalam beberapa hadith lain yang sahih.
Antaranya:
i- Sabda Rasulullah Salla Allahu 'Alayhi Wa Sallam:
إِنَّ
الغَادِرَ يُرفَعُ لَهُ لِوَاءٌ يَومَ القِيَامَةِ يُقَالُ هَذِهِ غَدرَةُ فُلَانِ
بنِ فُلَانٍ
“Sesungguhnya pengkhianat diangkat baginya pada Hari Kiamat
sebuah panji-panji, lalu diberitahu: ini adalah pengkhianatan Fulan Bin Fulan”
(H.R Al-Bukhari)
ii- Rasulullah Salla Allahu 'Alayhi
Wa Sallam telah menukarkan nama beberapa orang sahabat yang tidak baik maknanya
kepada nama yang mempunyai makna yang baik. Kata Abu Daud:
وَغَيَّرَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اسْمَ الْعَاصِ وَعَزِيزٍ
وَعَتَلَةَ وَشَيْطَانٍ وَالْحَكَمِ وَغُرَابٍ وَحُبَابٍ وَشِهَابٍ فَسَمَّاهُ
هِشَامًا وَسَمَّى حَرْبًا سَلْمًا….
“…dan Nabi Salla
Allahu 'Alayhi Wa Sallam telah
menukar nama al-‘As (keengkaran), ‘Aziz (salah satu daripada nama
ALLAH yang bermaksud Maha Perkasa), ‘Atalah (kasar dan keras), Syaitan,
al-Hakam (salah satu daripada nama ALLAH yang bermaksud Maha Bijaksana),
Ghurab (jauh atau burung gagak), Hubab (nama bagi syaitan dan
nama sejenis ular atau yang sejenis dengannya) dan Syihab (nyalaan api)
kepada Hisyam (pemurah) dan menukarkan nama Harb
(perang) kepada Salm (perdamaian)….”
(H.R Abu Daud secara ikhtisar (ringkasan) sanad)
Berdasarkan hadith-hadith ini dapat difahami bahawa
di akhirat nanti manusia akan dipanggil dengan namanya dan nama bapanya.
Justeru itu, nama wajar diperelokkan. Inilah yang telah dilakukan oleh baginda Salla Allahu 'Alayhi Wa Sallam terhadap
sebilangan sahabat. Baginda telah menukarkan nama-nama yang mengandungi makna
yang tidak baik atau tidak sesuai. Di samping itu, nama juga merupakan salah
satu bentuk doa terhadap pemiliknya. Ini berdasarkan apa yang disebutkan oleh
Said Bin al-Musayyib daripada bapanya:
أَنَّ
أَبَاهُ جَاءَ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ مَا اسْمُكَ قَالَ حَزْنٌ قَالَ أَنْتَ سَهْلٌ
قَالَ لَا أُغَيِّرُ اسْمًا سَمَّانِيهِ أَبِي. قَالَ
ابْنُ الْمُسَيَّبِ فَمَا زَالَتْ الْحُزُونَةُ فِينَا بَعْدُ
“bahawasa bapanya datang kepada nabi Salla Allahu 'Alayhi Wa Sallam lalu
baginda bertanya: Siapakah namamu? Jawab beliau: Hazn (dukacita). Sabda
nabi: Engkau Sahl (mudah), jawabnya: Aku tidak akan mengubah nama yang
diberikan kepadaku oleh bapaku. Kata Said Bin al-Musayyib: Selepas itu kami
terus-terusan dirundung kesedihan.”
(H.R al-Bukhari)
Perkataan Said Bin al-Musayyib menunjukkan bahawa
nama datuknya memberi kesan kepada kehidupan keluarga mereka.
Hukum Menukar Nama Muslim
Berdasarkan himpunan nas-nas syarak dan pandangan
para ulama, dapat disimpulkan bahawa hukum menukarkan nama bagi seorang Muslim
adalah berbeza mengikut keadaan:
i- Wajib:
Sepakat para ulama mengharamkan setiap nama – tidak
kira dalam bahasa apa sekalipun – yang berunsur kufur, syirik dan yang
mengandungi makna yang menyaingi ALLAH atau tidak layak untuk sesiapa melainkan
ALLAH. Ini berdasarkan hadith daripada Abu Hurairah Radhiallahu 'anhu bahawa Rasulullah Salla Allahu 'Alayhi Wa Sallam
bersabda:
إِنَّ أَخْنَعَ اسْمٍ عِنْدَ اللَّهِ رَجُلٌ تَسَمَّى
مَلِكَ الْأَمْلَاكِ
“Sesungguhnya sehina-hina nama di sisi ALLAH
ialah seorang lelaki yang bernama Malik al-Amlak (Raja segala raja).”
(H.R Muslim)
Al-Nawawi telah menamakan bab bagi hadith-hadith
seperti ini sebagai: Pengharaman memakai nama Malik al-Amlak dan Malik
al-Mulk (Raja Segala Raja).
Ibn Hazm menegaskan bahawa para ulama juga
bersepakat mengharamkan setiap nama sembahan selain daripada ALLAH Subhanahu Wa Ta’ala. Ini termasuklah
nama-nama dewa dan berhala sembahan musyrikin. Jika nama-nama yang berunsur
kufur, syirik dan menyaingi ALLAH adalah haram, tentulah menukarkannya kepada
yang lebih baik hukumnya wajib.
ii- Mustahab (Sunat):
Selain daripada nama-nama yang diharamkan tetapi
mengandungi makna yang tidak elok, sunat untuk diubah. Tiada paksaan dalam
mengubahnya. Justeru itu, para ulama hadith apabila membicarakan hadith-hadith
tentang penukaran nama-nama sahabat, hanya memberikan hukum mustahab
bukan wajib. Al-Nawawi umpamanya menamakan tajuk bagi hadith-hadith riwayat
Muslim itu sebagai: Bab disukai menukar nama yang buruk kepada yang baik.
Dalil yang jelas berhubung perkara ini ialah hadith
Said al-Musayyib daripada bapanya:
أَنَّ
أَبَاهُ جَاءَ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ مَا اسْمُكَ قَالَ حَزْنٌ قَالَ أَنْتَ سَهْلٌ
قَالَ لَا أُغَيِّرُ اسْمًا سَمَّانِيهِ أَبِي. قَالَ
ابْنُ الْمُسَيَّبِ فَمَا زَالَتْ الْحُزُونَةُ فِينَا بَعْدُ
“Bahawa bapanya datang kepada nabi Salla Allahu 'Alayhi Wa Sallam lalu
baginda bertanya: Siapakah namamu? Jawab beliau: Hazn (dukacita). Sabda
nabi: Engkau Sahl (mudah), jawabnya: Aku tidak akan mengubah nama yang
diberikan kepadaku oleh bapaku. Kata Said Bin al-Musayyib: Selepas itu kami
terus-terusan dirundung kesedihan.”
(H.R al-Bukhari)
Al-Tabari menyatakan bahawa nabi Salla Allahu 'Alayhi Wa Sallam tidak
menukarkan nama-nama tersebut dengan tujuan melarangnya tetapi hanya sebagai
pilihan. Demikian juga jika hukumnya wajib tentu baginda tidak akan membiarkan
keengganan Hazn menuruti cadangan baginda. Para sahabat Radhiallahu ‘anhum juga
tentu tidak sewenang-wenangnya mengengkari arahan nabi melainkan mereka
memahami itu hanyalah cadangan daripada baginda Salla Allahu 'Alayhi Wa Sallam.
Para sahabat Radhiallahu
‘anhum juga tentu tidak sewenang-wenangnya mengengkari arahan
nabi melainkan mereka memahami itu hanyalah cadangan daripada baginda Salla Allahu 'Alayhi Wa Sallam.
Berdasarkan hujah ini, hukum menukar nama yang
tidak elok maknanya kepada yang lebih baik adalah sunat selagi ia tidak
mengandungi maksud yang diharamkan.
iii- Harus:
Apabila seseorang itu sudah memiliki nama yang
maknanya baik, beliau boleh menukarnya kepada nama lain yang juga baik maknanya
atau mengekalkan apa yang sedia ada. Dalam hal ini, nama tersebut tidak
semestinya di dalam Bahasa Arab seperti yang disalah sangka oleh ramai
orang.
Tiada sebarang dalil selain daripada apa yang
terdahulu berhubung arahan penukaran nama. Begitu juga tiada sebarang dalil
yang melarang seseorang menukar namanya daripada satu nama yang baik kepada
satu nama baik yang lain. Oleh itu sesiapa yang mempunyai nama yang baik dalam
satu-satu bahasa boleh untuk menukarkannya dengan nama baik dalam bahasa lain
dan boleh juga untuk mengekalkannya. Contohnya: Muhammad Merdeka. Perkataan
Merdeka adalah dalam Bahasa Melayu dan mengandungi makna yang baik, jika
pemiliknya ingin menukarnya kepada nama lain yang juga baik tidak menjadi
halangan.
Keperluan untuk menukar atau mengekalkan nama asal
adalah bergantung kepada kepentingan dan maslahah pemiliknya. Ada individu yang
namanya sudah elok dalam bahasa ibundanya, jika ditukar nama kepada nama Arab
menyebabkan perniagaannya terjejas atau ruang bergerak untuk berdakwah agak
terhad. Ada juga individu yang perlu menukar namanya bagi mengelakkan
kekeliruan identiti dan seumpamanya.
iv- Makruh:
Orang Islam digalakkan memiliki nama yang baik.
Oleh itu menukar suatu nama yang sudah elok kepada yang kurang elok atau yang
tiada makna, hukumnya makruh. Ini sering berlaku kepada individu yang
meringkaskan panggilan namanya atau menggunakan nama glamour meninggalkan nama
asalnya. Contohnya: Khadijah ditukar menjadi Khatty atau Burhanuddin ditukar kepada Bob.
v- Haram:
Menggunakan kaedah yang sama dengan kewajipan
menukar nama, dibina hukum haram bagi yang melakukan sebaliknya. Oleh itu
menukarkan nama kepada yang haram hukumnya haram.
Isu yang sering dikaitkan dengan penukaran nama
ialah apabila seorang bukan Muslim menukar agamanya kepada Islam. Perkara ini
apabila tidak disuluh dengan dalil, hanya akan menyebabkan kesukaran dan
membebankan ‘saudara baru’ itu.
Berasaskan hukum menukar nama yang telah
dibentangkan, dapat disimpulkan bahawa tuntutan menukar nama ke atas ‘saudara
baru’ adalah berdasarkan makna yang dikandung oleh nama tersebut. Jika namanya
mengandungi atau dirangkaikan dengan nama dewa tertentu sebagaimana yang
dilakukan oleh penganut Hindu, wajib ia mengubahnya. Begitu juga jika makna
yang dikandungnya bermaksud kekufuran. Jika namanya sekadar mengandungi maksud
yang tidak baik, sunat baginya mengubahnya.
Tetapi jika nama yang dimiliki membawa maksud yang
baik dalam bahasa ibundanya, dia tidak diwajibkan untuk menukarnya. Lebih lebih
lagi jika ia mengandungi maslahah dalam pekerjaan, perniagaan, dokumen
perjalanan apatah lagi hubungan kekeluargaan. Hal ini bergantung kepada maslahah
dan mafsadah yang bakal timbul jika sebarang penukaran dilakukan.
Jika dia ingin menukarkannya juga, hukumnya adalah harus.
Sebagai contoh, seorang warga Pakistan yang tinggal
di Arab Saudi bernama Ilahi Bakhisy (إلهي
بخش). Nama tersebut adalah di
dalam Bahasa Urdu yang bermaksud “Anugerah ALLAH”. Nama ini telah dipersoalkan
oleh beberapa pihak kerana kalimah Ilahi mendahului kalimah Bakhisy.
Masalah yang timbul menyebabkan beliau mengemukakan soalan tentangnya kepada
Lajnah Tetap Kajian Ilmiah dan Fatwa Arab Saudi. Jawapan daripada Lajnah adalah
seperti berikut:
“…tiada masalah untuk memakai nama Ilahi Bakhisy
yang maknanya di dalam Bahasa Arab: ‘Atiyatullah atau Hibatullah (Anugerah
Allah), dan jika kamu menukarnya kepada maknanya di dalam Bahasa Arab adalah
lebih selamat bagi kamu.”
Situasi seseorang adalah berbeza antara satu sama
lain. Ada juga ‘saudara baru’ yang terpaksa berhadapan dengan kesukaran
menggunakan nama baru.
Menukar Nama Bapa
Isu berikutnya yang turut ‘menghantui’ golongan
saudara baru ialah menukar nama bapanya. Seperti yang telah dimaklumi,
kebiasaan masyarakat Islam Malaysia ialah saudara baru akan memilih nama baru
dan di‘bin’kan kepada Abdullah. Contohnya: Muhammad
Farid Ravi Bin Abdullah dan Muhammad
Ridhuan Tee Bin Abdullah.
Tindakan ini sama sekali tidak berasaskan kepada
mana-mana dalil al-Quran mahupun al-Sunnah. Malahan ia bercanggah dengan
petunjuk kedua-duanya. Rasulullah Salla
Allahu 'Alayhi Wa Sallam telah
menukar nama ramai sahabat baginda, tetapi baginda tidak pernah mencadangkan
atau mengarahkan mereka menukarkan nama bapa-bapa mereka. Buktinya ialah Umar
tetap berbinkan Al-Khattab, Ali tetap berbinkan Abu Talib, ‘Utbah tetap
dibinkan kepada Abu Lahab dan sebagainya.
Mungkin timbul persoalan bagaimana dengan nama-nama
bapa yang mengandungi makna yang tidak baik?
Jelas melalui dalil-dalil yang ada, tuntutan
menukar nama kepada yang lebih baik hanyalah untuk Muslim sedangkan orang bukan
Islam tidak dituntut menukar namanya. Itupun untuk diri sendiri, tidak dituntut
menukar nama ibu bapa, datuk atau keluarga. Rasulullah Salla Allahu 'Alayhi Wa Sallam telah
menukar nama Harb kepada Salm dan Al-‘As kepada Hisyam tetapi
di kalangan sahabat tetap dibinkan kepada Harb dan Al-‘As iaitu
Abu Sufyan Sakhar Bin Harb dan ‘Amru Bin Al-‘As.
Sekalipun nama bapa mengandungi makna yang
bercanggah dengan ajaran agama, seorang Muslim hanya disyariatkan menukar nama
sendiri sahaja. Sebagai contoh, nama penuh Abu Sufyan ialah Sakhar Bin Harb Bin
Abd Syams Bin Abd Munaf. Nama seperti Abd Syams jelas berunsur syirik, tetapi
itulah nama Abu Sufyan yang dikenal sehingga ke hari ini. Begitu juga ‘Utbah
Bin Abi Lahab kerana nama sebenar Abu Lahab ialah ‘Abd al-‘Uzza, nama salah
satu berhala paling utama di Makkah. Rasulullah Salla Allahu 'Alayhi Wa Sallam tidak
pernah meminta mereka atau mana-mana sahabat Radhiallahu ‘anhum menukarkan nama bapa atau datuk mereka. Oleh itu
tidak timbul persoalan tentang nama-nama seperti Ahmad Bin Subramaniam atau Ali
Bin Siva, walaupun nama-nama itu adalah nama dewa-dewa Hindu.
Lajnah Tetap Kajian Ilmiah dan Fatwa Arab Saudi
telah ditanya beberapa soalan berhubung penukaran nama bapa atau datuk yang
tidak Islami (mengandungi unsur haram atau syirik). Jawapan yang diberikan:
“…wajib menukar namanya yang berunsur syirik dengan nama yang Islami dan tidak wajib menukar nama bapanya dan datuk nenek moyangnya”.
“…maka seorang Muslim tidak mukallaf untuk mengukar nama datuknya, sebaliknya dia hanya dituntut menukar namanya sahaja, jika ianya berunsur syirik, hodoh dan tidak elok”.
Berdasarkan keterangan di atas, perbuatan menukar
nama bapa kandung kepada yang selainnya adalah tindakan yang menyalahi sunnah
Rasulullah Salla Allahu 'Alayhi Wa Sallam sedangkan baginda ikutan umat Islam. Selain
itu ia membawa kepada suatu masalah yang lebih besar. Masalah yang dimaksudkan
ialah menghilangkan nasab sebenar dan menyedihkan hati ibu bapa kandung. ALLAH
Subhanahu Wa Ta’ala menjelaskan berhubung panggilan bagi seorang anak, firman-NYA:
Panggilah anak-anak
angkat itu dengan ber"bin"kan kepada bapa-bapa mereka sendiri; cara
itulah yang lebih adil di sisi ALLAH. Dalam pada itu, jika kamu tidak
mengetahui bapa-bapa mereka, maka panggilah mereka sebagai
saudara-saudara kamu yang seagama dan sebagai "maula-maula" kamu. Dan
kamu pula tidak dikira berdosa dalam perkara yang kamu tersilap
melakukannya, tetapi (yang dikira berdosa itu ialah perbuatan) yang
disengajakan oleh hati kamu melakukannya. Dan (ingatlah ALLAH Maha
Pengampun, lagi Maha Mengasihani.)
(Surah Al-'Ahzab: 5)
Ayat ini adalah berkaitan suatu amalan Jahiliyyah,
iaitu apabila seseorang itu mengambil anak angkat, anak tersebut akan dibinkan
kepadanya. Sebelum turun arahan ALLAH ini, Rasulullah Salla Allahu 'Alayhi Wa Sallam juga
telah melakukan perkara yang sama terhadap anak angkatnya, Zaid Bin Harithah.
Baginda pernah menamakan beliau sebagai Zaid Bin Muhammad sempena nama baginda
sendiri. Apabila turun ayat ini, bersegeralah baginda menukarnya kembali kepada
Zaid Bin Harithah sebagai ketaatan terhadap perintah ALLAH.
Ramai ulama yang mengulas ayat ini menemukan
kesimpulan yang sama, iaitu haram
meletakkan bin bukan kepada bapa kandung yang sebenar. Syeikh al-Islam Ibn
Taymiyyah menjelaskan tentang ayat ini dengan katanya:
“ALLAH mewajibkan kita memanggilnya (seseorang itu) dengan dibinkan kepada bapanya yang melahirkan dia, bukan bapa yang mengambilnya sebagai anak angkat…”
Jika bapa yang memelihara seseorang sebagai
anak angkatpun tidak berhak menasabkan seseorang kepadanya, apatah lagi nama
yang tidak diketahui siapa tuan empunya badannya.
Ibn ‘Asyur juga menegaskan bahawa meletakkan bin
kepada bapa kandung adalah keadilan yang sempurna manakala tindakan selainnya
adalah kekejaman ke atas para bapa yang sebenar dan anak-anak angkat; ini
kerana ia menghilangkan nasab yang sebenar.
Jika seorang ‘saudara baru’ dibinkan kepada
Abdullah yang bukan bapa kandungnya, tentu sahaja ini mendedahkan kepada risiko
tersebut. Apatah lagi ada satu dua kes di mana bapa angkat kepada ‘saudara
baru’ itu memang bernama Abdullah.
Tindakan mengubah ‘bin’ kepada Abdullah dapat
menghapuskan ikatan saudara baru dengan bapa kandungnya. Dibimbangi ini
termasuk di dalam sabda Rasulullah Salla
Allahu 'Alayhi Wa Sallam:
لَا
تَرْغَبُوا عَنْ آبَائِكُمْ فَمَنْ رَغِبَ عَنْ أَبِيهِ فَهُوَ كُفْرٌ
“Jangan kamu membenci bapa-bapa kamu, barangsiapa
yang membenci bapanya maka ia adalah suatu
kekufuran”
(H.R Al-Bukhari)
Al-Hafiz Ibn Hajar menukilkan perkataan Ibn Battal
yang mensyarahkan hadith ini, katanya:
“Maksud ‘membenci bapa’ ialah barangsiapa yang menukarkan nasabnya daripada (dibinkan) kepada bapanya (untuk dibinkan) kepada selain bapanya sedang dia mengetahuinya, secara sengaja dan dengan pilihan sendiri…dan kufur tersebut bukan dimaksudkan kufur sebenar yang mengekalkan nya di dalam neraka”.
Larangan yang lebih jelas berhubung hal ini
didapati di dalam beberapa hadith, antaranya:
i- Daripada Anas Bin Malik:
رسول الله
(ص) يقول: مَنِ ادَّعَى إِلَى غَيرِ أَبِيهِ أَوِ انْتَمَى إِلَى غَيرِ
مَوَالِيهِ، فَعَلَيهِ لَعنَةُ اللهِ المُتَتَابِعَةِ إِلَى يَومِ القِيَامَة
“Barangsiapa yang mendakwa (berbinkan) kepada bukan
bapanya atau bernasab kepada bukan maulanya, maka ke atasnya laknat ALLAH
yang berterusan hingga Hari Kiamat”.
(H.R Abu Daud dan disahihkan oleh Al-Albani)
ii- Ali Bin Abi Talib berkhutbah yang diambil
daripada Rasulullah Salla
Allahu 'Alayhi Wa Sallam:
مَنِ ادَّعَى إِلَى غَيرِ
أَبِيهِ أَوِ انْتَمَى إِلَى غَيرِ مَوَالِيهِ، فَعَلَيهِ لَعنَةُ اللهِ والملائكة
والناس أجمعين، لاَ يَقبَلُ اللهُ مِنهُ يَومَ القِيَامَةِ صَرفاً وَلاَ عَدلاً
“Barangsiapa yang mendakwa (berbinkan) kepada bukan
bapanya atau bernasab kepada bukan maulanya, maka ke atasnya laknat ALLAH,
para malaikat dan manusia seluruhnya, ALLAH tidak menerima daripadanya pada
Hari Kiamat taubat mahunpun fidyah”.
(H.R Muslim)
iii- Daripada Saad Bin Abi Waqqas dan Abi Bakrah Radhiallahu ‘anhu,
Rasulullah Salla Allahu 'Alayhi Wa Sallam bersabda:
مَنْ ادَّعَى إِلَى غَيْرِ أَبِيهِ وَهُوَ يَعْلَمُ
فَالْجَنَّةُ عَلَيْهِ حَرَامٌ
“Barangsiapa yang mendakwa (berbinkan) kepada bukan
bapanya, sedangkan dia mengetahuinya, maka syurga haram baginya”.
(H.R al-Bukhari)
Para ulama hadith seperti Al-Nawawi, Ibn Hajar,
Al-‘Azim Abadi dan yang seumpamanya ketika mengulas hadith-hadith ini
menegaskan bahawa ia menunjukkan betapa beratnya pengharaman menasabkan diri
kepada bukan bapa sebenar. Ini kerana perbuatan ini membawa kepada kufur
nikmat, memutuskan silaturrahim dan penderhakaan terhadap ibu bapa.
Kesimpulan
Perbuatan yang sudah
menjadi kebiasaan ini walaupun tiada arahan rasmi jelas mengundang bencana. Ia
tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah Salla Allahu 'Alayhi
Wa Sallam. Walaupun ada pihak yang memandang enteng perkara ini,
namun ia sesuatu yang besar di sisi mereka yang sentiasa menjunjung sunnah
Rasul Salla Allahu 'Alayhi Wa Sallam.
Selanjutnya ia diangap kufur nikmat kerana tidak menghargai nikmat ibu bapa
kandung yang sah. Ia juga seperti yang telah dinyatakan, menyebabkan banyak
keluarga rasa dibuang akibat penukaran nama bapa ini.
Bukankah ini secara
tidak langsung bermaksud memutuskan silaturrahim dan hubungan kekeluargaan?
Selanjutnya apabila ibu bapa kandung bersedih dengan tindakan ini sedangkan ia
tidak dituntut agama, bererti penderhakaan terhadap mereka berdua. Ini jelas
bercanggah dengan arahan al-Quran supaya bergaul dengan mereka secara makruf
seperti yang dijelaskan dalam surah Luqman ayat 15.
Berdasar apa yang
telah dikemukakan, ternyata tidak menjadi syarat memeluk Islam dengan menukar
nama asal seseorang. Rasulullah Salla
Allahu 'Alayhi Wa Sallam hanya
menukar nama-nama yang ‘bermasalah’ sahaja dan tiada nas menunjukkan ada
sahabat menukarkan ‘bin’nya kepada Abdullah.
Oleh sebab itu,
sebarang cadangan, arahan atau perbuatan meletakkan ‘bin Abdullah’ bagi saudara
baru perlu dinilai semula. Ia tidak disyariatkan malahan memberi kesan ke atas
hubungan kekeluargaan dan pandangan ahli keluarga yang belum Islam terhadap
dakwah Islam. Di samping itu, memandangkan terdapat kemungkinan berlakunya
penafian nasab akibat penukaran tersebut, mungkin suatu tindakan rasmi daripada
pihak berwajib dapat menyekat daripada berlakunya larangan syarak itu.
Wallahu a'lam bish-shawabi.
Nota Kaki: Alhamdulillah saya memilih untuk mengekalkan nama ayahanda saya Encik Bugang Nyalah. Walaupun saya beragama Islam, tetapi saya masih lagi dan akan terus tetap menjadi anak mereka.
Rujukan:
1)
Al-‘Asqalani,
Ibn Hajar. Fath al-Bari. http://www.al-islam.com
7) Jad
al-Haq Ali Jad al-Haq. Fatawi al-Azhar. Wizarah Awqaf al-Misriyyah, http://www.islamic-council.com
9) Muhammad
Bin Abd al-Wahhab. Al-Qaul al-Sadid Syarh Kitab al-Tauhid. Arab
Saudi:Wizarah al-Syu’un al-Islamiyyah wa al-Awqaf wa al-Dakwah wa al-Irsyad,
ctk kedua, 1421H.
mcama pula Abraham, Jacob, David, Eve, Noah yg merujuk kepada Ibrahim, Yakub, Daud, Hawa, Nuh? Org Islam Sendiri skrg dh ramai guna nama tu.
BalasPadam